onsdag 12 oktober 2011

Titta han snackar!

Hörni, det här med skitsnack har jag tänkt på lite idag. Inte för att det hänt nåt speciellt för min del (nu måste jag ju tänka mig för när jag precis skrivit om sömnsvårigheterna, haha), utan rent generellt.

Jag var på en anställningsintervju för ett tag sen, det var ett mycket bra möte. Vi pratade lärande, uppdrag och genus. Läroplaner och likabehandlingsplaner säger på flera sätt att alla som arbetar i förskola och skola ska främja jämställdhet och motverka könsroller. Ja, hur som helst, när vi precis haft ett samtal om genus, säger chefen som intervjuar mig:
-Det här med snack och skvaller är ju inte bra, det måste bero på att det bara jobbar kvinnor i den här branschen.

Jag blev lite paff och sa inte mycket på det då, men sen har jag tänkt på det en del. Min erfarenhet är att det där nämligen bara är en myt. Under alla mina yrkesår har jag råkat ut för riktiga storskvallrare, och de har faktiskt varit killar. Det är killarna jag jobbat med som inte vågat fråga rakt ut och möta konflikterna. Ni vet det där med att män är så rakt på och ärliga, jag tycker verkligen inte att det stämmer. Inte för att det är ett typiskt manligt problem att stoppa huvudet i sanden eller snacka skit, utan mer att allt detta handlar om personen i fråga. Skitsnack är könlöst helt enkelt, och jag är trött på att höra om att det skulle vara en typiskt kvinnlig egenskap!

(Och tror ni jag kunde hitta nån bild på män som står och viskar med varandra? Nej, när man googlar skitsnack får man upp bilder på tjejer som slåss!)

Inga kommentarer: