måndag 24 oktober 2011

Affischerna vi aldrig glömmer?

Ni som växte upp under 80-talet och tidiga 90-talet, kommer ni ihåg alla dessa affischer man stod och dreglade över när man var nere på stan med sin bästis? Jag och min bästa kompis Eva åkte ofta till stan och uträttade absolut nödvändiga ärenden. Förutom att flukta på bh:ar i underklädesbutiken och klappa på hamstrar i den lilla djuraffären så var vårt viktigaste stopp en affär som hade posters. Där stod vi i timmar och kollade in enhörningar som sprang i en dimmig skog, hånglande par i fluffiga frisyrer och alldeles underbara solnedgångar. Vi bläddrade och bläddrade och drömde oss bort, vi hade nog aldrig sett nåt vackrare.

Jag tror aldrig att det blev av att jag köpte nån plansch, tur för min mamma, hon tyckte de var hiskligt fula. Hon försökte in i det sista att göra mitt rum till ett fint och mysigt tillhåll, men den ambitionen sprack big time när jag kärade ner mig i New Kids On The Block och tapetserade både väggar och tak med mina älsklingar. Jag vet inte vad som är att föredra, enhörningar och solnedgångar eller gulliga pojkband? Hur som helst, vad hände med dessa planscher? Vem säljer sånt nu för tiden? Det kan väl inte vara nån big business i alla fall. Men vem kan glömma den varsamma, känsliga mannen med den lilla bebisen, den bilden måste väl ta priset i posternostalgin? Därför ger jag er just den ikväll, varsågoda!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Icke att förglömma hundvalpar och delfiner.

Celine sa...

Åh de sötnosarna får man inte glömma!