fredag 21 oktober 2011

Det stora charkslaget

Fredag är lika med charkisar hos de flesta av oss vanliga svenssons, är det inte så? Det är nästan så att det blivit det nya tacos, nu när jag tänker närmare på det. Lika viktig som charkuterierna är osten. Idag fick jag med mig en fantastisk chèvre hem, med honung i, känner mig mycket nöjd med det!

Jag har speciella minnen till just chèvre, min pappa är fransk och varje sommar hälsade jag på honom i Paris som barn. Nån sommar när vi var i södra Frankrike (Nice tror jag), var jag hungrig på mellanmål när vi vandrade längs de trånga stengatorna i gassande solsken. Pappa svängde in i en liten ostbutik och kom ut med en brun pappåse. Där i låg den härligaste chèvre mitt minne kan minnas, och den skulle jag alltså få äta upp. Precis som den var, gräva med händerna och bara slafsa i mig. Jägarns vad gott det var, den där chèvren kommer följa mig för alltid.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Charkuterier på fredagar? Det känner jag inte alls igen! Ostbricka möjligen.

Celine sa...

Ostbrickan, klassikern från 80-talet. Det är rätt gött det med.