onsdag 26 oktober 2011

Pesto

En av mina bästa och enklaste maträtter är pasta pesto. Det är alltid gott, lätt att göra och kan varieras. Den här bilden är för någon vecka sen, just då valde jag att steka kött till, men den funkar lika bra solo. Jag köper aldrig färdig pesto för det är superenkelt att göra själv och mycket godare.
Så här gör jag min:
Hackad basilika, en kruka
1 vitlöksklyfta
Ca 1 dl parmesan, riven
Olivolja
Salt och peppar
1 näve pinjenötter
Ha i allt i en skål, förutom pinjenötterna, oljan sist. Blanda i så mycket olja att det blir en bra pestokonsistens. Stek på pinjenötterna i en torr stekpanna så de rostas och häll i skålen. Häll i pasta och blanda runt. Här kan man sen välja att ösa i nåt mer, vad man vill. Jag älskar broccoli så det brukar jag köra ner. Mycket bra middagstips om jag får säga det själv!

Inga kommentarer: