torsdag 10 november 2011

Här har ni såsen!

Den där köttfärssåsen som jag pratade om för ett tag sen, det receptet tänkte jag ge er nu. Bilden är lånad, men sås som sås ungefär. Bara att min ju är väldigt god såklart.

Alla mått är på en höft, det är inte så noga.
1 pkt köttfärs (ca 500-700 g), nöt, lamm eller veg med quorn
1-2 gula lökar
1 pkt passerade tomater
2 dl vitt vin
2 msk tomatpuré
3 msk ajvar relish
1 buljongtärning eller lite viltfond
1 msk soja
2 msk socker
1 nypa chiliflakes
vitpeppar och salt
färska eller torkade örter, t ex oregano eller timjan
Vatten om den behöver spädas

Bryn färs och lök i olivolja. Ha i allt annat och puttra i två-tre timmar minst, under lock i en gjutjärnsgryta. Quorn ska nog inte puttra så här länge dock. Servera med spagetti och en sallad. Lika gott till vardag som fest, om man är glad eller ledsen. En riktig 10-poängare. (Hoppas jag inte glömt nåt nu.)



Tillägg: Parmesan, massor av parmesan. Hur fasen kunde jag glömma det?

Inga kommentarer: