onsdag 2 november 2011

Bortskämd och kravlös

Speciellt när man är sjuk är det extra lyxigt att ha en man som jobbar med tidningar. Den här högen fick jag nu, mycket uppskattat. Men jag blir också lite stressad av att jag inte kommer hinner läsa allt.

I det här numret av Family living är Underbara Clara med. Hon verkar stressa många har jag fått intrycket av, antagligen för att hon är så pysslig och husmorsaktig. Mig stressar hon inte ett endaste dugg, det är väl för att jag är så långt ifrån en husmor som man kan komma, och inte har behov av att vara det heller. Alltså jag kan ju laga mat och städa, men jag får aldrig dåligt samvete för att jag inte presterar på topp för jämnan.

Jag har märkt att speciellt tjejer får så många krav på sig själva när de får barn. Just ur den synvinkeln är jag nog en riktig dude. Jag har väldigt sällan dåligt samvete över saker som rör hem och familj, och det är inte för att jag gör ett fantastiskt jobb. Det är för att jag har ganska låga krav och inser att jag inte ska göra mer än jag behöver. Mina barn kommer nog inte direkt märka nån skillnad på om jag har bakat bullarna och pysslat ihop julpyntet själv eller om jag åkte och köpte allt på Coop en kväll. Så mitt hetaste tips idag blir till alla mammor: Tagga ner!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ojojoj, jag har redan dåligt samvete för att min son får vara för länge på förskolan och vi aldrig hinner ses. Och han har inte börjat än! Jag är fortfarande mammaledig!

Celine sa...

Det blir nog bra när du börjar jobba och tänker på lite annat. Eller så börjar du tagga ner redan nu :) Mina barn älskar förskolan och vill helst inte vara med mig så det problemet slipper jag!

Anonym sa...

Mår ni bättre idag?

Celine sa...

Ja, V är ivägskickad till förskolan och jag är bättre i halsen, men inte hundra. Det är bara O kvar som är hängig och förkyld. Det ser ut som att alla blir helt friska till helgen!