fredag 30 september 2011

Skilsmässa hos Malou

Filmen Kramer vs. Kramer

Jag har tittat på Malous program på tv4 två dagar i rad nu. Det är någon slags skilsmässovecka, och alla möjliga personer är där och pratar relationer. Någon berättade nyss en historia som jag själv tänkt på. Hon har skrivit en bok om att vara skilda på låtsats, och lever själv så. Det går ut på att leva varannanveckasliv fast att man fortfarande lever ihop hela familjen. Småbarnsåren är sjukt slitiga, det vet de flesta. Det blir mycket fokus på vardagssaker och att få familjen att flyta, mindre tid till romance eller sig själv. Därför har jag ibland tänkt att man borde få mer utrymme för egentid om man delade upp det som om man var skilda. Ena veckan tar man hela baletten och nästa kan man chilla och göra det man vill.

Just i mitt fall blir dock detta lite svårt eftersom jag har ett jobb där flex-tid inte existerar. Men tanken är ganska bra tycker jag, det är dessutom ofta lättare att rodda när man bara har sig själv att gå till. Man börjar liksom inte förlita sig på att den andra ska göra saker som kanske ändå inte sker. Det kan nog också vara en grymt effektiv metod om man lever med någon som inte driver familjen framåt och är lika aktiv som en själv. Nu gäller detta inte mig, för min man har blivit väldigt jämställd sedan vi fick våra kids (jag är inte ironisk!). Ja, det här får vi fundera vidare på tycker jag!

Inga kommentarer: