torsdag 8 september 2011

1986

I bilen imorse, på väg till jobbet, fipplade jag med radion och fick in tonerna från "The final countdown". Jag blev nostalgisk och tänkte på sommaren 1986, det var då jag nötte mitt inspelade kassettband med Europe.

Jag var åtta år och bodde i ett område fullt av barn och radhus. Jag hade ballongkjol och rosa, högblanka klackskor. Jag hade ganska nyligen övertalat min mamma om att få klippa av mig mitt långa, fina Madicken-hår. Jag ville se ut som Pernilla Wahlgren, ni vet, så där spretigt och uppklippt. Resultatet blev tyvärr inte som jag tänkt mig, jag såg mer ut som en liten tant.

Jag och min bästis lekte kontor med hennes mammas elektriska skrivmaskin eller så bytte vi kontorskavajerna mot korta klänningar som det stod Hawaii på, och blev tuffa tjejer. Då sminkade vi oss också och satte fast någon tejpbit i cykelhjulet, så att det skulle låta som att vi hade cyklar med växlar.

Ja, det var väl i stort sett sommaren 1986. Fasen vad tiden flyger på, är det inte lite jobbigt ändå?

Inga kommentarer: