söndag 25 mars 2012

Livspusslet?


Igår kände jag att jag bara var tvungen att se en feel good-film och valde tyvärr denna rulle. Min man suckade men lät mig hållas. Hans suckar blev dock tyngre och fler ju mer vi såg, och jag förstår honom. Hela filmen var så hopplöst stereotyp att jag bara blev deprimerad. Inte riktigt feel good där alltså. Mamman slog knut på sig själv, hon skulle vara perfekt på jobbet och perfekt fru och mamma. Pappan jobbade också mycket, men han undkom helt prestationskraven. 

Jag undrar om folk (mammor och pappor) kan känna igen sig i allt det där?  Är vi ovanliga, jag och min man? Vi delar faktiskt ganska lika på ansvaret om barnen. Jag upplever det inte som att folk i min närmaste omgivning förväntar sig mer av mig som förälder bara för att jag är mamma och inte pappa. Jag skulle dessutom aldrig få för mig att ta på mig fler uppgifter än jag har lust eller tid för.

Det här med att pussla, jonglera och prestera som mamma, vad är grejen med de populära uttrycken? Jag kan säga hur en vanlig vecka ser ut hos oss: Vi hämtar och lämnar på förskolan lika mycket, min man och jag. Båda jobbar heltid, om någon har ett sent möte, nästan alltid bara jag, hämtar han lite extra mycket, eller så kan min bror hjälpa till. Middagen planeras och köps in för hela veckan under helgen. Vi har städhjälp, tvätten tar vi lite i förbifarten när det passar. Om jag behöver jobba över gör jag det oftast när barnen har somnat i sina sängar klockan 19.30. Vi har inga aktiviteter till barnen på vardagarna, vi kan bara ta det lugnt hemma. Vi vuxna tränar hemma och vi hinner följa både serier och titta på film tillsammans. När vi känner för det träffar vi kompisar och går ut på varsitt håll. Jag hinner ju till och med blogga!

Låter det här krångligt? Nej, det är faktiskt inte särskilt krångligt. Det är klart att man kan vara trött och slut i perioder, men det här kravfyllda pusslandet, det verkar så onödigt. Jag förstår de familjer som står inför andra sorters utmaningar än de vanligt förekommande, men för oss andra, vad är grejen med livspusslet? Jag tror att människor (kanske i synnerhet kvinnor) många gånger skapar sina egna problem genom de krav man sätter upp för sig själv. Bättre då att tänka som jag: Gör aldrig mer än du behöver. Livet blir enklare helt enkelt.

Inga kommentarer: