lördag 7 januari 2012

Stay positive

Varning: För att handla om positivt tänkande kommer det här inlägget att vara ganska ångestfyllt och allmänt hemskt.

Det här är de saker jag är räddast för i hela världen:
•Att vi ska krocka och dö
•Att nån av oss i familjen får cancer och dör
•Att barnen försvinner spårlöst
•Att barnen drunknar
•Att vi brinner inne
•Armveck (jag vet, konstigt. Men jag är rädd för armveck)

När jag drabbas av en motgång av nåt slag så brukar jag försöka tänka att så länge det inte är nåt av sakerna på min räddlista så betyder det inte så mycket. På riktigt. Det kan vara svårigheter på jobbet, finanskris på lönekontot eller jobbiga trotsperioder med man eller barn. De hinder man stöter på kvalar oftast inte ens in på topp 20, och därför ska man inte låta dem ta över. Jag tror att om vi alla gör en ångestladdad räddlista, så kanske vi kan fokusera på det som är bra och inte låta oss dras ner när vi stöter på problem, som aldrig kommer i närheten av det vi är som räddast för. Räddlistan är i sin negativitet kanske helt enkelt vägen till en positivare syn på livets små eländen?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Usch.. att något ska hända med barnet är verkligen högst upp på min ångestlista. Förstår inte hur man skulle kunna överleva en sådan sak.

Celine sa...

Nej, bara att tänka på det gör att man mår dåligt.

Anonym sa...

Helt rätt tänkt, tycker jag. Bra grej det där med en lista. Men du glömde en sak på din lista: ådror. Eller?

Celine sa...

Fast de går in under armveck tänkte jag mig!